blogul unui om

Dumnezeu să ne ajute şi să ne arate paşii mărunţi!!!


luni, 26 decembrie 2011

Iisus Hristos



Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos, Fiul Lui Dumnezeu, cel în Treime cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, întrupat din Măicuța noastră Maria Nenuntită și Pururea Fecioară.

Crăciunul desemnează în popor Nașterea Mântuitorului din Fecioara Maria. 
Icoana Crăciunului este dominată de lumină
Pata de întuneric prezentă în Icoana Nașterii, simbolizează întunericul în care zăcea omenirea.

Privită de sus în jos, în Icoana Crăciunului pot fi distinse trei paliere: ceresc, intermediar si pământesc.

În cel ceresc este prezentă raza stelei care face cunoscut celor pregătiți minunea (menționăm că în unele icoane raza se desparte în trei, simbolizând cele trei Persoane ale Sfintei Treimi care se implică în mântuirea neamului omenesec), cetele îngerești care s-au arătat la Naștere și au cântat: "Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire!" (Luca 2,13-14) și cei trei magi cu vârste diferite, semn ca mântuirea se adresează tuturor, indiferent de vârstă.

În al doilea palier este reprezentată Maica Domnului privindu-și pruncul. Acest palier nu este pur uman, căci este reprezentat și Mântuitorul. Ca prunc, Cuvântul întrupat este infășat cu giulgiu și așezat într-o raclă din piatră, anticipând moartea Sa de mai târziu. Lângă Prunc sunt prezente două animale, scena care amintește de profeţia lui Isaia: „Boul îsi cunoaște stăpânul și asinul ieslea Domnului său, dar Israel nu Mă cunoaște; poporul Meu nu Mă pricepe“ (Is. 1, 3). Trebuie să reținem că Iosif nu apare în acest palier, semn că el este doar purtător de grija, nefiind implicat în Nașterea Domnului. În acest sens amintim că în unele Icoane Maica Domnului stă pe jumătate ridicată, nu doar întinsă  pe un pat, simbol al faptului că ea L-a născut pe Hristos fără durerile facerii.

Al treilea registru din Icoana Crăciunului este pământesc. În el apare Iosif, împreuna cu un bătrân cocârjat. Unii au văzut în acest bătrân un păstor, dar cei mai mulți au afirmat că acest bătrân este diavolul care îi spune lui Iosif că "nu este posibilă o naștere feciorelnică, pentru că ar contrazice legile naturii". Dacă acceptăm cea din urmă tâlcuire a bătrânului, trebuie să știm că Iosif nu a căzut pradă îndoileii, căci el este reprezentat cu aureola, precum Pruncul, Maica Domnului și îngerii, de unde reiese că era drept (Matei 1, 19).

Registrul se termină cu două femei care îmbăiaza Pruncul. Este o scena inspirată din evangheliile apocrife. Amintim că această scenă nu se regăsește la Dionisie din Furna în "Explicarea artei bizantine“ sau în "Erminia picturii bizantine“.

preluare - Adrian Cocoșilă

La mulți ani!!!

Domnul cu noi!!!

Toate ale praznicului!!!

Doamne Ajută!!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu